BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

13 October 2012

Flashback:FFB


What is mean by FFB:Family Facebook






        zaman kegemilangan FFB adalah pada tahun 2010.



tadi..tetibe rindu zaman mude2 dulu...teringat laa ade blog FFB..pastu ade satu entry yg agak menarik..hasil tangan Eika Wardah..die tulis entry tu selepas kami mengadakan reunion...

copy and paste:




WASSUP SUMEE !!! HEHE,, ASSALAMUALAIKUM FFB ~~~


Jupe pulok kite kat blog FFB.. Sebelum ni kat blog HP,, hehe. Dkp r blog ane-ane pon, asal jupe… Ok,,, ambe strek to the point je lah ea,,, malas nop blebel panjang-panjang… Aku bukan AISYAH nop blebel-blebel ea… MUAHAHA. Sori cah, gurra… Bak kate CIKFARA KUNAPINKY, kidin2~ Hrmm..

Tujuan ambe taip / post blog ini adalah untuk menceritakan kejadian atau perkara yang indah berlaku pada 28/11/2010, iaitu hari AHAD, bermula jam 10 pagi. Kami, FFB, telah bercadang untuk mengadakan satu GATHERING FFB. Saje je wat gathering, nop wi koho kkacip,, koho serre… Lagipon, ZAMIR SAN balik terengganu. Bile agi Mewang Kacak nop duk terengganu, sebab tu ambek peluang mase ni… Hehehe. Gathering ini berlangsung dengan megahnye di rumah agam AISYAH AZMAL..

Hoooorrrr !!! Sebut pasal tempat pengGATHERINGngan,, sebeno – beno – benonye,,, dan sebenarnye,, from deep of my heart,, I wanna to tell you tat,, ( skey SAPIK BENZANI ) MUAHAHA. Gini,, mulla nop wat kat umoh AIDA AMIRAH. Tapi gop, dop jadi, sebab TOK MA macam berat ati nop wi… M.A.K ( Mewang, Aida, Kero ) abih acu tera teh ejah orh Tok ma, tapi, useha mereka seperti mencangkul angin ( sia – sia ). Kalu wat kat umoh Aida, banyok lah jugok aktiviti yang akan dijalankan. Antarenye, BBQ, MAIN CARROM, NGEPONG RAMA – RAMA RAUNG KAMPUNG, EXPLORACE, TELL OR DIE, MAIN SEP SEP TOM TOM TOM MI MI MI... Main sep3?? Hehehe.. Sje je wat ssedap. Gitu r plan A. Potu, kene tuko ke plan B, wat kat umoh Aisyah… Dakpe-dakpe, ade hikmah r 2… Sume hok jadi atas muke bumi ni, ade hikmah lake. Dop soh nop kate nde rh, mmg gitu. So, kitorg decide lah nop wat kat umoh Aisyah… Beh pe wat kat umoh Aisyah !!! Seronak !!! Umoh agam Aisyah memang hebat tahap ggabang r !!! Haha. Nop tau dop sebab nde ?? Sebab,, kat umoh Aisyah, ade ALAT PEMANGGANG ELEKTRONIK, AIR-CONDITIONER (air cond ), PITU PAGOR TUTUP DDIRI.
Bijjok rrr !!! Nape orrr !!!??? Umoh aku adoooop !!! àKate2 Sep mmapuh ( WAN NURUL NADIAH, AIDA AMIRAH, EIKA WARDAH ) sewaktu melihat pintu pagar itu terbuka sendiri setelah seseorang menekan button seperti kunci kereta. Skey HP kalu tgk bende hok bijok – bijok, gitu r…

OK…
Ambe, EIKA WARDAH, bangun pagi – pagi dan bersiap cepat kerana telah ditugaskan untuk mengfetch ( angkut orang ) Nadiah, Kuno, dan Aida.. ( Memang keje aku gini,, Aida, doksoh tny r “LAME ORH KEJE KA ??”. Horrr.,, lame doh, sejok raye aritu agi. ) So, Terima kaseh kepada SYAFIQ AZIM yang sudi mendrivekan kami.. Sayyang Bgfiq… IFASYUHADA pon, terima kasih kakak, sebab sudi teman Eika gi raye nge kawan-kawan aritu… Sayyyangg Kakak.. Pelu kabo sini ?? Hehehe.. Aku mengenakan pakaian seperti biasa, tudung bawal hitam, wajib bercardigan, klabu, blouse hitam, seluar hitam, stoking skoloh hitam putih, kasut hitam putih, gelang kesayangan dan handbag petak – petak hitam putih yang terselit KEYCHAIN SUSHI, hitam putih, pada zipnye... LALALALA ~~~ Ha ? Mende ? Hehehe..

GIMMI LITENME PITTEROP, TO THE YUNGLE OF THE PATH !!! ( message alert tone aku )
EH MOK AKU !! ( latah ) Laaa… Enset aku bbunyi lagu GODDIES, menunjukkan mesej masuk.. Benonye, lirik tu reke je, haha. Org puan hok nyanyi lagu ni. Bak kate NAZIRUL MUBIN, ‘mende ye nyanyi auu..’ Tau dakpe.. Aku pon dop ahu ye sebut nape

MESEJ
Nadiah : Mek ka, ade mane doh ?
Eika     : ONDEWAY2!! ( ontheway ????? macam ade maksud lain je ~~~~. Haha… Padahal ade dumoh agi, sje wat ssedap aty Nadiah.. Nyaknye ye nunggu.. Hehe )

Potu, aku pon ggerok lah, g ambek Nadiah kat SMAZA… Napoklah sorang awek cun ni, ayu je duduk atas bangsal skoloh yang memakai tudung bawal putih, blouse wane koko, seluar hitam, handbag baru yang diorder dengan Kuno, berwarne hitam, ( haha ). Pewwwiiiiitt !!! Awweeekk !!! Ejah r ROOOO !!! Owww,, Nadiah upenye… Dop jadi r ejah… Kah3. Nadiah pon, tanpa ketuk pintu atau meberi salam, pakat redoh jer, masuk kete… ‘EIKAAAA !!!’ Lame dop jupe,, rindu dop sayeeee ??’ ( Skey gitu opmo minoh ni ) Potu, mulut Nadiah terus menari – nari tanpa henti dengan berSTORY-MORY… ( Kaloh Azwan Ali Amboi3 ) Tapi, hok tu hok best pasal Nadiah, suke Story – Mory… Hehe.

Seterusnya ialah g ambek Kuno.. Sapa je umoh die hok kaler peach 2, napoklah Kuno yang memakai tudung ariani manik – manik kaler hitam, blouse hitam yang dibeli di KL, seluar koko lembut, sandal tinggi, gelang bangle hitam dan handbag LOBOLOLALA, keluar terkedek – kedek seperti Malaysia’s Next Top Model.. Muahahaha !!!

Perbualan di dalam kereta ketika melihat Kuno berjalan kearah kereta tanpa Kuno sedari,,,

Eika : Jahat doh skey jjalan. Haha
Nadiah : Hahaha. Model tuh ~~~
Mesti Kuno kabo, patutlah diorang sukke2 tgk aku,, ngupat rupenye… NYETTOK…

Potu kami langsung ke rumoh Aida… Nadiah dan Kuno pon berbual mesra sambil bertepuk – tampar.. ( Sian aku tinggal sorg, duk depan ekpon.. SOB3.. ) Tibe di rumah Aida, sume turun kete sebab nop berAMIN dengan Tok ma… Perkare pertama yang aku napok sewaktu sampai di rumah Aida ialah, aku napok ZAMIR SAN & KHAIRUL NAIM keluar rumah sambil memakai kain pelekat dan CARDIGAN. ( Cardigan sanggaatt ~~~ ) Dohlah dop mandi agggg !!! Busuk eah lop,, 3 Kilometer buleh bau… Hehe.. Eh, udoh pe’el Kero tobak pon.. Tahu dop,,, die makan nasi lemok sambil jalan. Molek – molek, buleh wat nnatu hok ni sorang. Aku abih udoh pe’el makan sambil ddiri jer. 2 pon kene maroh di BOS. Haha. Ganah Kero,,, syabas dan tahniah. Potu, masuk lah dalam umoh agam Aida, amin nge Tok ma… Aida yang mengenakan tudung bawal hitam, blouse putih, jeans hitam, gelang putih hitam bentuk bintang dan handbag yang berisi gelas MAK !!! ( Becchhiii akkkkhhuuuu !!! 3 biji gelas yang berwane biru, milik mewang, pink Aida, Hijau Kero, sentiase dikelek ke mane sahaje untuk diguna. Pelu ke ? Macam umoh Aisyah adop ggelas… =P )


POTU,,,
Benonye, ade 2 hajat g umoh Aida. G ambek Aida dengan nop cilok carrom AMIRUL FAHMI. Haha. Pinjam kejap Miro.. Jangan maroh... Carrom, salah satu aktiviti yang nop dibuat di rumoh Aisyah ekg… Potu, aku lah hok jung bowok nye.. Akut letok dalam kete.. Mentang – mentang aku GAGOH, pelu r soh aku akut sekkor ?? Haha. Dakpe2,, ambe ore jate.. ( Lame dop paka ayat ni ) Sume pon, masuk dalam kete, sambil melambai – lambai ke arah Tok ma, NISA FATINI, AMIRUL FAHMI, AMMAR HAZIM, dan 2 anok dare hok busuk bango, Mewang & Kero.. ( nasi lemok Kero ade sket doh mase ni… )

Perjalanan ke rumah Aisyah mengambil mase kire – kire 15 minit.. Jauh eah lop,, boleh tido bangun mulla rase. Aida, pemandu arah ke rumah Aisyah, ralek sangat ccakap, sapa Bgfiq terlajok pah. Aida Aida… Itulah Aida.. Tibe di rumah Aisyah, aku  pon wat turun carom dan melangkah menuju ke rumah Aisyah…

ASSALAMUALAIKUUUMM !!! AISYAAAH ~ OOOO AISYAAAH.. ( skey upin upin )

Kedengaran suara yang merdu dan lunak menjawab “ Yerr !!! Kejap2 !!! Awal nye mariii….” Memang awal pon,, mase 2 baru kul 8.45 kot… ( Aku dop bangun tido agi.. ) Potu, Aisyah pon buke pintu, membenarkan tetamu masuk… Kelihatan Aisyah memakai baju kelabu dan seluar tido. ‘ Aisyah !! Awok nop paka baju gini g gathering ?? Jangan cah, HAFIZ YAM tengok lari kang..’ Mungkin ini kate – kate Aida, Kuno, Nadiah & Eika sewaktu melihat Aisyah. Hehe.. Gura je.. Mase tu, mek kocah dop mandi pon agi. Potu, kami berempat segera berAMIN dengan tuan rumoh dan melabuhkan punggung ke atas kerusi sofa yang empuk itu…

Mane FARIHAH ADENAN & NIK NURSAIYAH ?? Kate HAGEMARU PRRR, guaner dop cukup ahli ?? Sebenornye, Fari adop transport nop mari sini, potu mitok tolong nge Aisyah g ambek die.. Nik pulok dop dengor brite agi.. Kate nop mari, tapi dop au kul brape –brape.. Potu, sambil menunggu Aisyah bersiap, kite berempat practice main carrom & cakap – cakap.. Awe lame dop jupe,, banyok lallu r crite crituk.. Dop lama lepah 2,, Aisyah, yang memakai tudung ariani hitam, cardigan hitam, baju pink, seluar hitam, serta jam pink telah siap. Potu, die dan NURIAH AZMAL ready dalam kete nop g amek Fari.. Aida & Nadiah wat nnyibuk g ikut etep.. Diorang pon g lah amek Fari… So, tinggal lah Aku nge Kuno jer.. Kami pon  tunggu dengan sabar dan setia…

………………………..,,,

Pink3 !! Bunyi kreta HONDA CITY,LA5580 masuk dalam rumoh…. Potu, bebudok ni pon turun kereta dan kami salam2.. FARIIIIIII !!!! Lamo dop jupo… Sehat ko.. ? ( Skey Akon versi Klate.. ) Fari mengenakan tudung bawal hitam, baju hitam, dan seluar koko kelihatan gembira + sedeyh. Ha? Bakpe Fari? Bakpe muke g2 ? Why? Owww,,,, Gini.. Fari kabo, die kene balik awal.. Dalam kul 1 petang kene balik doh sebab mok die ade keje kat paka. Tengok… HP ~~~ Sokmo, sentiase & always gitu.. Setiap suke, ade opmo duke. Setiap kegembiraan, ade kesedihan. Every happiness, sadness occurs.. ( Betul dop ea? ) Memang HP terkenal dengan bende – bende gitu… Kalu nop hepy je, ade r bende hok halang. Dakpe, asalkan Fari dapat spent time nge kitorang. Sekejap pon dakpe r daripada dop teruh.. Op3

VROOOOOMMM BREEKKKK,,,,, !!!
Sep kumbang sapa doh,,, ganah bowok muto or.. Sume HP keluar rumoh, g sambut sep laki kecuali Fari dan Eika,, ( Big boss, kene duk dalam umoh ~~~ Muahaha !!! ) Kelihatan 2 buah moto berjenama 135LC TAM9320 milik SAPIK BENZANI, dan Legend, TAB5500, milik NAZIRUL MUBIN. Sapik ngepong bersama Mewang dan Nazirul bersama Kero.. ( Samme opmo Nazirul nge Kero,,,Ge K***L.. )

Kero : Gura – gura goooppp !!!! ( Haha.. ok,,, )

Mewang, yang memakai cardigan koko, baju T-shirt biru, seluar jeans biru, jam biru dan gelang getah biru memasuki rumah terlebih dahulu. ( Abih biru !!! Ade mende – mende ke ~~~ )

Mewang : Politik – politik dop mmain ea ~~~ ( Ok,,, )

Kero, bercardigan oren, T-shirt hitam, berjeans hitam, jam hitam,  dan gelang getah hijau serta Nazirul bert-shirt hitam, seluar hitam dan jam silver ( Nazirul dop paka cardigan ke ?? Hehehe.. ) menyusul Mewang… Kemudian, kelihatan Mewang kacak, Kero kacak dan Nazirul kacak menghisap coklat lollipop dengan syoknye… ( Lolipop ?? Manih dop lollipop ro ?? Muahaha ) Sian ke Sapik kacak !!! Wi r ke die sute !! Wi hok dalam mulut jadi doh,,,,

………………………,,,

Sorang,,
Duorang,,
Tigorang,,
Pak orang budok laki... Eh ! Mane HAFIZ YAM ?? Ke kene tinggal ?? Potu,, sep HP pon bbunyi lah,,,

HP : Eh, mane Yam ??

Sapik yang memakai baju biru gelap bernombor 3 ( nombor 3 ?? Hehehe… ) dan berseluar koko berserta jam tangan hitam menjawab,, “ Die gi wat lesen muto,, ekgi die mari r kot.. ” Owww.. Ingatkan amboh mari doh tadi.. Nnolong r Aisyah kalu Yam dop mari… Selepas itu, sep laki terus menghadap carrom..

…………………….,,,,

Hmmm… Terase diri ini tidak sempurna, tidak lengkap, not perfect. Why ? Why I taste like this ?? Tell me whyyyyyyyy !! Sungggguuhhh !!! NIK NURAISYAH !! Mane Nik ? Batang idung ala – ala arab die tu lasung dop napok. Aiii.. Mane buleh berlangsung gathering kalu dop cukup ahli…

* Prinsip HP, ‘Sorang dopleh, dopleh lake,,, Sorang dop gi, dop g lake…’ Wowwww… Baguz kan HP ~~~ Huhuhu *

Nadiah pon segera call Nik, nop tanye ade mane. Nop suroh Aida kol ???? Owoshhh… Tunggu ayam jantan tellor r jawabnye… DDekut pe ttaik !!! Haha. Gura da ~~~

Nadiah : Nik, ade mane ? Sume ade lake doh sini. Derah ket
Nik : ( dengan suara serak – serak basah ) Hah !? Nde ea ?              Dop paham. Bakpe ?
Nadiah : Laaa.. Kan arini kite wat gathering. Dakkang dop ingat
Nik : Hah !?? Ye dop !!?? Soriii dop ingat !!! Saye baru bangun   tido.. Ok2, saye g siap jap. Hehehe..

Tolong rh Nik. Dakkang dop ingat… Tolong rh x3… ( Skey Mewang ) Potu, sementara menunggu Nik, kami berbual – bual terlebih dahulu…  Wat kkacip dan wat ssera.. Mesra – mesra gop,,, sapa ade orang tu nop nyepak atau dalam bahase kasar,, TTAGO orang.. Kalu ye tago orang lain dakpe gop,, ni die nop tago kawan aq,,, Nadiah.. Aiii,,, aku dopleh main nge orang hok nop wat sakit ke saing aku,, naik panah lallu r !!! Kalu brani,, mari r GOMMO !!! Lakang sabasun derah !!! 1, 2, 3, Airr !!! Hehehe.. Nazirul, wat gaye ala – ala nop nyepak Nadiah mase Nadiah nop ambek plastic,,  (Adop mmotif nop nyepak orang…)

Molek doh 2 orang ni… Baloh opmo,, dop kire tepat,, Sebut opmo nop gommo,, dop gommo2 pon… Agah… Budok – budok ~~~ Kaloh Oqib…

Selepai selesai sesi tersebut,, kami bercadang nop melepaskan hajat,,,, memerap ayam… Kan nop wat BBQ, kene perap ayam lu.. So, masing – masing MOVE ke dapor dan bekerjasama menjalankan tugas…

TUGASAN
Aida, Nadiah & Eika = Siang & basuh ayam ( sep mmapuh basuh ayam,,, katang dop katang ~~~ )
Aisyah  = Sedia peralatan dan bahan untuk perap ayam
Kuno = Ambek gambo ( hok ni adop keje lain )
Fari = Perhati kerja anok buoh.. ( hok ni big boss,, mane blh wat keje.. )

Budok laki pah mane??? Budok laki nde agi,, goyang kaki,, duk sajje r… Nop tolong ??? Jangan arap r… Aci kerak jari !! Kalu wi upoh nop r… Dakpe r,, mmg adab orang laki gitu.. Tapi dop gop !! Rasulallah tolong Siti Khadijah massok, kemah umoh, lap tingkap.. Haaaa.. Contohilah Rasulallah wahai budok laki.. Sesungguhnya… ( Eh, lajjok doh ea… )

Setelah selesai projek memerap, kami pon bertandan ke ruang tamu Aisyah yang berair – cond itu.. Mane Nikkkkkkkkkk !!!!! Dop sapa – sapa lagi ke hah… Dakpe r… Sementara 2, kitorang main lah carom,,, bbagi group..

GROUP CARROM
-          Sapik & Eika
-          Aida & Nadiah
-          Mewang, Nazirul & Kuno
-          Kero, Aisyah & Fari

Lame gop main carrom… Sehinggalah ade hok main tipu~~~ Memang.,,, memang..,, memang.,,, ermmm… Biaaa ~~~ Nop wat gane, die rase die kaloh, main tipu r… Haha. Antara yang disyaki main tipu ialaaaaaaahh !! Malah r kabo,,, sape makan cili die hok rase pedah ~~~

Beberapa minit kemudian, kereta berwarne Gold, TAA4777 memasuki kawasan rumah. Sape 2 ?? Ouh, Nik,,.. Awal mari tobak pon,,, Bakpe dop mari kul 4 lallu,,, ???

Niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiikkkkk !!!!!! Sume HP menyambut kedatangan Nik dengan gilang – gemilang. Mesti doss,, Nik kan VVVIP,, Haha. ( Nik, kelat Cadbury ste, lengoh mmuji.. ) Nik kelihatan anggun mengenakan tudung bawal putih, blouse bunge – bunge merah putih, seluar coklat, lace hijau, stoking belang hijau kuning, handbag belang rimau. Wowww ~~ Lawanya~~ Nombo tepon ade ?? ~~~ Hehehe… Potu, Nik pon join kitorang main Carrom,, die masuk kumpulan Aida & Nadiah..

Hahahahahahahaha !!!!!!! Muahahahahahaha !!!!!!! Kahkahkhakahkah !!!!!! Gahgahgahgahgahgahgah !!!!!

Bakpe sukke ??? Giler orh ??? Dop – dop, bukan gile, waras agi.. Kalu dop dakkang aku kawwan nge Nadiah.. Nadiah dop kawan nge orang giler… Ceritanya begini,,, ketika tibe giliran Nik,, Nik pon bersedia untuk bermain,, Lame jugok nop buleh ke setik budok ni… Focus nop mapuh sapa tembuh carom.

Kero : C’mon bebeh,, you can do it bebeh c’mon !!!

Nik pon dengan banggenye setik buoh kuning 2 daann akhirnye dann akhirnyeeeeeeeeee,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, buoh 2 dop ggerok…… Kalu gerok pon,, ermmmm,, sjengkal dop sapa… Lakkkk,, nyettokkk.. Bukan main agi ready,, duk tonggek,, posisi stabil,, tangan strek, tapi, happrrreeekk !!! Itulah yang dinamakan, “ GAYA ADE, BAKAT KURANG SKET ” Usaha lagi yer Nik… Sep – sep ni mende agi,, mmapuh lallu kawan aku.. Ssuke pah dop ingat dunie. Nop -nop Nadiah….

Pada mase ni lah, kitorang dapat lebih mengenali pe’el pranga masing – masing… Kelihatan senyuman, gelak ketawa, gurau senda antara kami FFB. Bukan senang nop kuppul rama – rama gini,, bile agi nop rase saat – saat mata bertentang mate,, bla3…

HP : Sian Fari… Kene balik awal,,, Dop beh lallu r gini..
Fari : ( bunyi msg ) Hurk ! Mok saye kate, boleh balik pah makan ayam !

Wat ?? Wat theeeee !!! Yeayehyeayeh !!! Fari boleh join BBQ. Hehehe.. Mane buleh adop Sis Long,, dop merioh r jadi..

Sudoh je main carrom, HAYYYAALLASSSOOOLLAAHH !!!!! Solat Zohor…. Ggalok – ggalok gop…,,,, jangan lupa sembahyang tau ~ ( iklan PLKN ) Seperti biasa,, kaum Hawa sembahyang di dalam bilik Aisyah,,, dan kaum Adam solat berjemaah yang diimami oleh Sapik.. ( COP !!! Sapik nnatu akkuuu !!! )

Potu, lepas solat, duduk kat depan, rehat – rehat… Out of the blue ( tibe2 ) bunyilah enset Sapik, macam ade orang kol.. ( Bunyi opmo enset awang ni,, dari main carrom agi duk mmesej.. Mesej nge sape auuu~~~ Nop kene piak ni.. )


Sapik : Elo Deng, hor, mung ade mane? ( Pliz r panggil Deng,, panggil r Yam,, baru glemir sket ~~~ )
Yam : Aku ade kat ni ea,, mung tolong mari ambek aku r
Sapik : Hor2, I’m coming bebeh
Aisyah : Bakpe pik? Yam soh g ambek die ke ?
Sapik : Hor, ambe g ambek ye lu kejap
Aisyah : Ok,, jallan bbaik papa… Bace doa dulu belum jjalan..

( Mase ni baru boleh dengor sore Sapik ccakap sket.. )

………….
………………..
………………………
………………………………
……………………………………..
……………………………………………..

Woiiiii Sapik !!! Mung nop soh aku wat titik banyok ane hah ?? Lamenye mung g ambek Yam. Mung g ambek die ke,,, mung g jjoli lu hah!!?? Nyetttookkkk,,,,,, Elo brader… Berapa lama mau tunggu,,,,, dah berjanggut dah ni…Sian gop ke Fari, ekgi die kene balik doh… Then, sapalah 2 orang mamat ni… Yam yang berpakain biru gelap, berkolar oren, berjeans biru gelap dengan selambe masuk rumoh.. “ Hai sume,,, hehehe…” Hai sume hehehe mung malam – malam !!!

Potu, sesi panggang memanggang pon bermula…

Kumpulan A
-          Mewang
-          Aida
-          Kero
-          Nazirul
-          Nik
-          Nadiah
-          Eika

Kumpulan B
-          Sapik
-          Aisyah
-          Kuno
-          Yam
-          Fari

Rama molek kumpulan A,,, doh mula – mula,, manggat r,,,, Dang ngelah – ngelah,,, rase malah lallu nop manggang. Kite tengok r,, ayam mane hok beh agi ~~~ Muahaha. Padahal same je,,,, Dalam manggang – manggang pon, ggalok tetap ggalok. Bersuka – suka,, ketawa,, enjoyyyy..,,,,,, sapalah ade hok wat jatuhhh ayammmmmmm ~~~ Hrmmmm,, mujo 2 tokol je. Ayam tu idup mulla ke ganeee ???? Napok ngat dop penoh duk dappo ~~~ Hehehe,,

………………………,,

Fari : Ermmmm,, sy koho – koho lu eah,, takut mok sy maroh…
Aisyah : Lek lu Fariiiiiii… Ok2, gini,, awok makan lu ayam. Gane – gane pon kene rase gop. Wat balik r sket
Fari : Dakpe – dakpe,, dakyoh wat alik, sy makan lu..

Pahtu,, lepah Fari habis makan,, Aisyah pon gi lah ator Fari balik.. Tapi,, sebelum tu,, FFB telah mengambil gambar bersama dan buat kali pertma – tame nye cukup 12 ahliiiiiiiiii !!!!!!! Gambar tu akan sentiasa jadi kenangan manis untuk FFB.. Sementara menunggu tuan rumoh balik,,, kitorang mencari port yang sesuai untuk kedarah….,, maksud aku,, makan… Pada mulanya,, nop buat dekat tempat manggang tu jer,, tapi gop,, dekat nge lokang.. Erkkkk,,,, soo,, paham – paham r, dakkang nop makan BBIRA lokang kot.. Potu,, Aida mencadangkan supaya makan di atas rumput dengan matahari terbentang di atas kepala… Elleh Aida,, sembang.. Macam r die buleh kene panas. PUTERI LILIN lah katekan ~~~ Potu,, at last, lokasi picnic nya ialah di tempat letak kereta… Dakpe,, asal boleh makan sudoh.. Sapik terliur ngat – ngat doh ayam I orr..

Aisyah,, tuan rumoh,, pon sampailah,, dan kami makann !!!! Wooowww !!!! Beh gop… Boleh tahan. Ayam panggang yang di bakar di atas pemanggang elektronik,, dicicah dengan sos pedas ayam BBQ hasil air tangan Nik,, PERGGGGHHHH !!!! Beh – beh.. Five star untuk orang yang buat ayam ni.. Orang hok jung buat je,,, hok dop tu,, beng bangge r… Selesai makan,, kami semua pon balik ke rumoh masing – masing…

Susunan ahli yang balik terlebih dahulu,,,

-          Fari
-          Yam ( Mari lewat kkali,, balik awal kkali,,, )
-          Aida, Nadiah, Kuno, Eika
-          Nik
-          Sapik, Mewang, Nazirul, Kero
-          Aisyah ( hok ni dop balik – balik… )


Aisyah : Fuhhhsss !!!!! Lege aku… Boleh duk lawah – lawah ket… Lengoh duk layan krenoh budok – budok ni.. Mujo aku kuat. ( Kuat sangatlah,,,, sapa demam ke diri lepah wat Gathering ni… )

NUR AISYAH FATIMAH BT. AZMAL, saya, wakil FFB nop MITOK MAAF banyoklah nge awok.. Doh nyusoh ke awok. Sian awok, sapa demam, dop rop ke diri duk layan kitorang. Dan TERIMA KASIH banyok Cah, sebab sudi wi lokasi yang strategic untuk kite melangsungkan Gathering ni… Saye harap,, bile – bile ekgi,, kite kembali kumpul bersama buat GATHERING FFB KE-2 kalau ALLAH izin dan panjangkan umor… ( Boleh lah aku tulis blog lagi,, sapa jjelir lidoh sorang – sorang bacce… Hehehe.. )


P/S à Mitok maaf bbanyok r.. Ambe wat dop dap je esei ea.. Kalu rase bbolok, tolong maafkan.. Hok penting skali, kalu ade terkasar bahase atau MOVE dengan kata – kata saya,, MAAFKAN AKUUUU !!!! Gura je lake – lake or… Hehehe… Dan kalu ade ayat hok dop paham,, hanye orang yang tertentu je buleh paham.. So,, the conclusion is,, sory 4 the bad esei… Salam FFB…


*VIVA FFB UNTIL WHEN - WHEN*





sekarang..usah kate blog..group FFB kat fb pun  macam dah xwujud.semua buat hal masing2.yelah,.semua dah ade life.makin lame..makin ramai org kite kenal kan..tulah kite panggil All living organism have an ability to adapt[tibe2 biology].Haha.I miss all of you.

:)









sorry I talk too rubbish::

12 October 2012

WAJIB TAHU








Maksud-Maksud Bacaan Di Dalam Sembahyang

Takbir

Allah Maha Besar

Doa Iftitah 
Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya.
Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang.
Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi,
dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik.
Sesungguhnya solatku,
Ibadatku,
hidupku,
matiku
adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam.
Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak
menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

Al-Fatihah 
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani.
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
Yang maha pemurah lagi maha mengasihani.
Yang menguasai hari pembalasan.
Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan.
Tunjukilah kami jalan yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Bacaan ketika rukuk 
Maha Suci TuhanKu Yang Maha Mulia dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika bangun dari rukuk 
Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal 
Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud 
Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud 
Ya Allah, ampunilah daku,
Rahmatilah daku,
kayakan daku,
angkatlah darjatku,
rezekikan daku,
berilah aku hidayah,
sihatkanlah daku dan
maafkanlah akan daku.

Bacaan ketika Tahiyat Awal
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.
Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta
keberkatannya.
Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.
Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah.
Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir 
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.
Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya.
Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.
Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah.
Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya.
Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim.
Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini.
Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Doa Qunut 
Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki.
Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan.
Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin.
Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku.
Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan.
Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau.
Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu.
Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi.
Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau.
Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan.
Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau.
Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya. 


Itulah dia maksud-maksud bacaan yang kita baca sehari-hari dalam solat kita.Sebelum menyambung lebih lanjut,elok juga saya kongsikan anda satu laman web yang menunjukkan cara solat yang betul.Anda boleh klik di sini untuk pergi ke laman web tersebut.

Baiklah.Kita semua tahu bahawa jika seseorang Islam itu tidak bersembahyang,boleh gugur keimanan pelakunya.

Dan,kita juga tahu dapat lihat.Ramai dari kita yang bersembahyang,tetapi,persoalannya,kenapa ramai di antara kita masih berhati busuk atau berperibadi hina walaupun menunaikan solat lima waktu sehari semalam?

Persoalan ini dilemparkan kepada saya oleh seorang pembaca blog ini yang menyatakan beliau adalah seorang non-muslim.

Kita tidak boleh menyalahkan beliau untuk berfikiran demikian.Kenapa?Kerana beliau sememangnya tiada ilmu tentang perkara ini.Adalah tanggungjawab kita sebenarnya umat Islam untuk menunjukkan peribadi yang mulia kepada orang yang bukan Islam.

Tetapi malang.Kita hari ini tidak berjaya dalam menunjukkan contoh yang baik yang anda boleh fikirkan sendiri contoh kegagalan kita ini.

Baiklah.Berbalik kepada persoalan di atas.

Bagi saya,solat/sembahyang/ibadat ini adalah seperti juga perkara-perkara lain.

Mari kita ambil contoh.Seperti sekolah.Semua orang pergi sekolah.Semua orang duduk di dalam bangunan yang sama.Kelas yang berbentuk empat segi.Tetapi,berapa ramaikah yang berjaya mengambil moral dan pengajaran dari sistem sekolah itu sehingga berjaya menjadi insan yang berilmu dan bermoral?

Jawapannya adalah tidak ramai!Kita semua pergi sekolah,tetapi orang yang cemerlang,mereka pergi sekolah itu dengan niat yang baik,semangat yang tinggi dan tidak main-main semasa di sekolah.Sebaliknya,orang yang gagal,mereka pergi sekolah untuk menunjukkan motor mereka,berlagaksempoi depan gadis-gadis picisan dan jika itu sudah menjadi niat mereka,bagaimana kita hendak kata mereka ini fokus di dalam kelas?


Seperti juga mereka yang membaca buku/blog.Orang berkata bahawa dengan membaca kita boleh menjadi manusia berakal dan matang.Tetapi,kenapa ada orang yang membaca lebih dari separuh hayat hidupnya tidak matang,malah membuatkan mereka menjadi lebih teruk?

Ini kerana mereka membaca bahan yang sampah.Gosip-gosip hiburan.Komik picisan ringan.Diari peribadi orang di blog-blog remaja.Pergaduhan politik 24 jam.


Ini semua tidak dapat menjadikan seseorang itu manusia yang lebih baik.Tetapi kenapa ada orang membaca baru satu buku,mereka sudah berubah meninggalkan kejahatan?Ini kerana mereka membaca ilmu yang bagus.Mereka membaca ilmu sains,ilmu agama dan sebagainya.

Dan ada juga orang,walaupun membaca ilmu,tetapi masih tidak dapat menghayati ilmu.Mengapa ini boleh terjadi?Ini terjadi kerana,mereka ini membaca bukan untuk memahami ayat.Tetapi lebih kepada santapan minda!

Apakah maksud santapan minda ini?Mereka sekadar membaca sepintas lalu.Itulah sebabnya,walaupun mereka ini sudah membaca/mendengar puluhan ceramah agama,tetapi mereka masih berkompromi di dalam agama.Mereka masih menonton Anugerah Juara Lagu sejurus sahaja selepas balik bersembahyang jemaah di surau sebagai contoh.Tidakkah ini agak ironi?

Adakah anda nampak sesuatu dari sini?Sesuatu yang cuba saya sampaikan?


Jika masih tidak nampak,mari saya menjelaskan dengan lebih lanjut.Sebenarnya keadaan ini adalah sama dengan solat!

Jika sebuah kereta Mercedes itu melanggar tiang,ia bukan disebabkan kereta itu yang tidak betul.Sebaliknya,pemandunya yang memandu keretanya dengan lalai dan tidak cermat.

Begitu juga dengan solat.Kita setiap hari bersolat lima kali sehari (wajib) kerana solat itu tiang agama.Tetapi,di sini terletak persoalan.

Adakah solat kita itu sebagai ritual harian sahaja?Atau kebiasaan?Atau sekadar mengikut orang sekeliling melakukannya?Atau kita mengisi masa lapang?

Atau apa?

Solat itu sebenarnya dilakukan kerana kita ini hamba Allah SWT.Kita mendirikan solat kerana itu bentuk kita menyatakan bahawa kita menyembah-Nya.Dia yang menciptakan sekalian alam ini.Kita ini hamba yang tiada apa-apa.Kita bersyukur kerana diciptakan-Nya.


Kita solat kerana itu merupakan kewajiban bagi kita.Kita ini hina sahaja.

Tetapi,kebanyakan dari kita tidak memikirkan semua itu.Kita solat kerana kita sudah terbiasa dengannya.Contohnya semasa waktu rehat tengahari (hari bekerja).Kita pergi ke surau.Dalam perjalanan pergi ke surau,kita berborak-borak.Sementara menunggu mengambil air sembahyang,kita masih berborak-borak.

Dan,kita hanya "bersolat" ketika kita mendirikan 4 rakaat itu.Dan masa solat itu pun,kita masih lagi memikirkan kerja dan duit.Anda nampak tidak?Jadi,solat itu tidak mendatangkan kesan kepada diri kita.

Sepatutnya,kita apabila hendak pergi bersolat sahaja,kita sudah niat dalam hati,hendak pergi bersolat kerana Allah.Kita hendaklah bermonolog seperti di bawah ini.


Aku ini hendak berjumpa Allah.Aku diciptakan Allah.Yang lain ini adalah sementara sahaja.Aku pergi solat ini untuk meminta pengampunan-Nya.Aku pergi bersolat ini kerana hanya kepada Engkau sahaja Ya Allah aku memohon pertolongan.Tiada kepada yang lain lagi boleh aku minta.Aku bersolat ini kerana Engkau Tuhan sekalian alam.Pada Hari Akhirat nanti,Engkau yang akan mengadili segala perbuatanku di dunia ini.Jika di dunia ini,solatku tidak betul,tidak lengkap,bagaimanakah boleh aku mengharapkan bantuan-Mu?

Anda nampak tidak?Sepatutnya ini yang kita buat dari awal lagi sebelum bersolat.Cukup-cukuplah berhuha-huha bersama rakan-rakan anda buat seketika.Hentikan sebentar gundah-gulana gelak-ketawa ini.Anda bersolat bukan seperti membeli nasi lemak,sebaliknya anda bersolat ingin berjumpa Allah SWT!Tuhan anda!
Sebenarnya,solat itu adalah ibadat yang memberi kebaikan kepada kita.Ia dapat menjadikan kita manusia yang elok dan molek peribadi jika dilakukan dengan betul.Tidak percaya?Cuba baca artikel ini.Saya cadangkan anda baca artikel ini jika ingin melihat kebaikan solat dari sudut sains!

Tetapi,ramai orang yang tidak mencapai matlamat solat ini adalah kerana solat mereka tidak sempurna.Mereka ini tidak khusyuk di dalam solat samada kerana tidak faham bacaan di dalam solat,tidak fokus,tidak menyertakan hati dan pelbagai lagi sebab yang menjadikan mereka tidak khusyuk.

Ada disebut "Bersolatlah kamu seolah-olah kamu ini merupakan solat terakhir kamu".

Sepatutnya ayat di atas sudah cukup untuk mengkhusyukkan kita.Tetapi,seperti biasa,kita ini terlalu sayangkan dunia.

Saya berkongsi dengan anda maksud-maksud bacaan dalam solat di atas itu supaya kita dapat sama-sama melihat.Cuba lihat sebagai contoh bacaan duduk di antara dua sujud.

Dari situ kita dapat lihat,sebenarnya solat ini memberi kebaikan kepada kita!Allah SWT menyeru kita menyembah-Nya bukan sekadar main-main.Sebaliknya,supaya kita memohon kepada-Nya.

Ya Allah, ampunilah daku,
Rahmatilah daku,
kayakan daku,
angkatlah darjatku,
rezekikan daku,
berilah aku hidayah,
sihatkanlah daku dan
maafkanlah akan daku.


Bacaan di atas di baca ketika kita duduk di antara dua sujud.

Cukup semua bacaan di atas sebagai doa untuk kehidupan kita sehari-hari.Anda bayangkan,jika kita bersolat 5 kali sehari semalam,sepatutnya,kita boleh menjadi insan mulia jika solat itu kita lakukan dengan khusyuk.

Tetapi,masih kita tidak khusyuk.Kita solat sambil lewa.Ini mungkin terjadi kerana kita tidak faham apa yang kita bicarakan.Ya.Sebenarnya,setiap perkataaan yang dibacakan kita di dalam sembahyang itu adalah bicara kita dengan Allah SWT.


Itu sebab Nabi Muhammad SAW menyuruh kita untuk memahami bacaan di dalam solat kita.Kerana apa?Jika kita faham bacaan di dalam solat kita,kita akan berasa insaf dan menghayatinya.

Jika kita tidak faham,kita tidak akan dapat apa-apalah.Seperti burung kakak tua.Bercakap seperti Professor,tetapi apa yang ia faham?Tiada apa-apa.Sama juga seperti kita.


Sebaliknya,jika kita memahami setiap perkataan di dalam solat itu,dan kita dirikan solat,kita akan lebih khusyuk.Malah barulah solat kita akan membentuk diri kita menjadi umat Islam yang mulia.


Kita kena sedar.Dunia hendak kiamat.Kita tidak boleh menangguh-nangguhkan diri ke arah kebaikan.Kerana selepas itu kita akan lupa kembali.Selepas sahaja ilmu itu kita dapat,kita kena terus amalkan!

Janganlah bertangguh lagi.

Marilah kita berubah dan menghayati apakah simbolik solat itu kepada kita.Saya baru sahaja menonton sebuah video di Youtube yang bertajuk How Bible Led Me To Islam.Disampaikan oleh seorang bekas paderi yang memeluk Islam setelah menemui banyak keraguan dan kepalsuan di dalam kitab Bible.


Di dalam video itu disebutkan,kita sebagai umat Islam,hendaklah menunjukkan contoh yang terbaik kepada orang bukan Islam.Bukannya kita yang melebihi mereka dalam berhibur!Kita sebagai umat Islam kena berdakwah kepada mereka.Cara yang paling mudah untuk kita berdakwah adalah untuk menjadi umat Islam yang sebenar!

Ya,betul!Mencontohi peribadi Rasulullah dan mengamalkan ajaran Baginda.Bukan kita duk sibuk memuaskan nafsu berhibur sahaja setiap hari dan bertindak menurut emosi semata.Ingatlah,kita sudah mempunyai ubat (hidayah Allah/Islam) untuk segala masalah di dunia ini.


Janganlah kita menjadi orang yang paling malang dengan tidak mensyukuri dan memahami agama Islam ini.Ingat.Setiap perkara yang dilakukan kita di dunia akan dihisab nanti.

Janganlah kita menyesal di kemudian hari.Kerana,sesungguhnya,orang-orang yang tidak beriman pasti menyesal di kemudian hari.

Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh).Sehingga kamu masuk kubur.Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa hendak mati)!Sekali lagi (diingatkan): jangan sekali-kali (kamu bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak akibatnya yang buruk pada hari kiamat)! Demi sesungguhnya! Kalaulah kamu mengetahui - (apa yang kamu akan hadapi) - dengan pengetahuan yang yakin, (tentulah kamu akan mengerjakan perkara-perkara yang menjadi bekalan kamu untuk hari akhirat).(Ingatlah) demi sesungguhnya! - Kamu akan melihat neraka yang marak menjulang.Selepas itu - demi sesungguhnya!Kamu (wahai orang-orang yang derhaka) akan melihatnya dengan penglihatan yang yakin (semasa kamu dilemparkan ke dalamnya)!Selain dari itu, sesungguhnya kamu akan ditanya pada hari itu, tentang segala nikmat (yang kamu telah menikmatinya)!  [102:1-8]

Lihat.Allah telah memberi amaran kepada kita supaya jangan disebabkan kecintaan melampau kepada dunia,kita menyesal di kemudian hari.

Mari,renungkan diri kita dan memperbaiki diri.

Semoga yang hendak disampaikan difahami.Sesungguhnya setiap ibadat yang diperintahkan oleh Allah itu tidak lain dan tidak bukan mendatangkan manfaat kepada diri kita sendiri.Jika kita tidak bersembahyang,tidak mendatangkan sebarang kerugian langsung kepada Allah SWT.

Kerana Dialah yang menciptakan segala perkara di dunia ini.Hatta "masa" itu sendiri merupakan ciptaan-Nya.Tetapi,ibadat-ibadat ini diperintahkan oleh-Nya kepada kita kerana ianya adalah untuk kebaikan kita.

Janganlah menjadi orang yang lalai dan leka lagi.Mari renung dan berubah.






bende ni sy copy dr blog hamba Allah.sangat mantap isi nye.
ye..kite semue tahu solat.tp...adekah kite thu mkne disebalik bacaan2 nye?hari2 kite solat.5 waktu dlm sehari,,tp..kite tak tahu mkne bacaan dlm solat.terasa sia2 solat ku yg selama ini tidak berapa khusyuk.Memang sukar utk seseorg itu menunaikan solat dgn khusyuk,,tp..dgn mgtahui mkna bacaan dlm solat..at least..kite boleh hayati....bio,sejarah,psi,quran sunnah,chemistry,fizik boleh ingt..xkn bnde ni pun susah?so...Aida....cube hafal dan hafal dan hafal sampai ingat.INSYAALLAH.









sorry I talk too rubbish::

Usaha






"Sebuah perjuangan itu perlu bersungguh2. Kejayaan tidak akan datang bergolek. Rasulullah SAW terpaksa bersusah-payah selama 23 tahun untuk menegakkan risalah Islam, sedangkan Allah berkuasa memberikannya tanpa susah payah itu. Tapi Allah mahukan kita bersusah-payah dan bersungguh2 berusaha yang terbaik untuk mencapai sebuah kejayaan dalam apa jua misi. Siti Hajar berlari ke hulu ke hilir mencari air antara bukit safa dan marwa. Allah boleh memberi air itu segera. Tapi Allah nak mengajar manusia supaya berusaha gigih dan mengharap pada Allah, Keluarlah air zam-zam yg dapat manusia nikamati ke hari ini, hanya dengan hentakan kaki seorang bayi iatu nabi ismail, ajaib bukan? Allah Maha Berkuasa, tapi kena usaha. Kejayaan hampir mustahil datang bergolek."


Seriously,memang kalau kite nak sesuatu,,kite kene usehe.rezeki takkan datang bergolek.usehelah selagi boleh..lepas dah usehe..just doa...td,,exam chemistry..tibe2 keluar soalan yg aku x pernah buat latihan..terase blank sangat2.itu maknenye x cukup usehe.ataupun...ade aku buat dose kat sape2...Ya Allah..kau permudahkanlah segala urusan hambamu ini.





sorry I talk too rubbish::

Buat Roomate :Azyan Adibah


                   [kesenian yang mampu Aida buat utk Azie*udoh gile*]








9.10..Bye-bye![ala2 Ikeuchi Aya]Azyan Adibah,anak kpd p8,,,Sy,Aida Amirah Binti Rusli ingin memohon 1001 kemaafan andai tersalah bicara,tersalah kate,tersalah ape2 saje..sesungguhnya saye hanyelah insan yang lemah.sory klau ade Aida usik Azie sapa Azie terase,terguris,ter..ter ..ter laa mnde2 pun.Azie pun tahu..mmg Aida Mimi ..klu ade Azie..ade je bnde nok ngusik.hihi..Azie...thanks for..1.KFC,McD,Big Apple2.Duit Syiling3.Softlan4.Aid+First5.Nasi lemak ,Nasi minyak[yaya wat hilang bekas..muju hari last jupe]6.earphone[sedih earphone Aida hilang]7.IronYang ni je Aida mampu ingat..hehe..Azie...walaupun mase saat2 akhir ni kite xdang nk luang mase bersame..tp...Aida igt mase minggu sebelum study week.YA ALLAH..bahagienye bilik kite mase tu..Azie,Mimi,Mira sume gile.HAHA.i miss that moment.Azie..rindu ! td..kiteorg gi paso mlm..Aida Mimi xbeli pun mknn kami[nasi aym+coconut shake]..kiteorg beli potato ring dgn air febret azie..yg 3 rggit tu..Aida beli strwberi,coklat..Mimi beli air vanila oreo... .. .....Td..panggil name Syaza pun ssaloh panggil Azie.Azie..bile kite boleh jupe lagi~Nati klu wat mkn nasi myk..jgn lupe jemput kami.InsyaALLAH..Aida akn sapa laa kt dungun tu..just bg alamat je.Agak2..Azie dgn org tu lagi ke.. ... .... *thinking*Last..Aida syg Azie..Azie igt laa bnde yg Aida sokmo blebe ke Azie tu.lps ni,,Azie panda2 laa bwk diri plop..xdop dh Aida Mimi nk kejut Azie subuh.nk blebe ke Azie..tu,ni..sy tahu sy suke blebe.lalalala~Blebe tnde syg <3 haha.Ok.tu je nk kbo.Take Care baby.I love You.


ni..lagu Azie giler sangat...




                                                            AZIE DAN SI DIA<3





8 October 2012

KISAH PENGANTIN MENINGGAL DI ATAS SEJADAH







Bismillahirr Rahmanirr Rahim ...

Kisah nyata yang diceritakan oleh Syaikh Abdul Muhsin Al Ahmad ini terjadi di Abha, ibu kota Provinsi Asir Arab Saudi.


...
“Setelah melaksanakan shalat Maghrib dia berhias, menggunakan gaun pengantin putih yang indah, mempersiapkan diri untuk pesta pernikahannya. Lalu dia mendengar azan Isya, dan dia sadar kalau wudhunya telah batal.

Dia berkata pada ibunya : “Bu, saya nak berwudhu dan shalat Isya.”

Ibunya terkejut : “Apa kamu sudah gila? pengantin lelaki telah menunggumu untuk melihatmu, bagaimana dengan make-up mu? Semuanya akan terbasuh oleh air.”

Lalu ibunya menambahkan : “Aku ibumu, dan ibu katakan jangan shalat sekarang! Demi Allah, jika kamu berwudhu sekarang, ibu akan marah kepadamu”

Anaknya menjawab : “Demi Allah, saya tidak akan pergi dari ruangan ini, hingga saya shalat. Ibu, ibu harus tahu “bahwa tidak ada kepatuhan kepada makhluk dalam kemaksiatan kepada Pencipta”!!

Ibunya berkata : “ Apa yang akan dikatakan tamu-tamu kita tentang mu, ketika kamu tampil dalam pesta pernikahanmu tanpa make-up?? Kamu tidak akan terlihat cantik dimata mereka! dan mereka akan mengolok-olok dirimu !

Anak nya berkata dengan tersenyum : “Apakah ibu takut karena saya tidak akan terlihat cantik di mata makhluk? Bagaimana dengan Penciptaku? Yang saya takuti adalah jika dengan sebab kehilangan shalat, saya tidak akan tampak cantik dimata-Nya”.

Lalu dia berwudhu, dan seluruh make-up nya terbasuh. Tapi dia tidak merasa bermasalah dengan itu.

Lalu dia memulai shalatnya. Dan pada saat itu dia bersujud, dia tidak menyadari itu, bahwa itu akan menjadi sujud terakhirnya.

Pengantin wanita itu wafat dengan cara yang indah, bersujud di hadapan Pencipta-Nya.

Ya, ia wafat dalam keadaan bersujud. Betapa akhir yang luar biasa bagi seorang muslimah yang teguh untuk mematuhi Tuhannya!

sorry I talk too rubbish::

1 October 2012



Who should I give my love to?
My respect and my honor to
Who should I pay good mind to?
After Allah
And Rasulullah

Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father

Cause who used to hold you
And clean you and clothes you
Who used to feed you?
And always be with you
When you were sick
Stay up all night
Holding you tight
That's right no other
Your mother (My mother)

Who should I take good care of?
Giving all my love
Who should I think most of?
After Allah
And Rasulullah

Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father

Cause who used to hear you
Before you could talk
Who used to hold you?
Before you could walk
And when you fell who picked you up
Clean your cut
No one but your mother
My mother

Who should I stay rigt close to?
Listen most to
Never say no to
After Allah
And Rasulullah

Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father

Cause who used to hug you
And buy you new clothes
Comb your hair
And blow your nose
And when you cry
Who wiped your tears?
Knows your fears
Who really cares?
My mother

Say Alhamdulillah
Thank you Allah
Thank you Allah
For my mother.


Today is the most special day of the year because if weren’t for the day you were born,I wouldn’t have been born either.Wishing You a very Happy Birthday Mom,I love You

Umi,,
Mule2 sekali,Aida nak mntak maaf kalau ade salah silap..Mmg ade..sy bkn ank yg baik,,tp sy berusaha menjadi seorang anak yang baik..anak yang solehah..anak yg tidak membebankan ibubapa..
Umi,,,Aida tahu..Umi frust kot dgn result SPM Aida,,yelaa,,trial ok dh..mase graduation..mesti umiabah bangga kan Aida naik stage?ambil segulung ijazah dgn pengetua...hmm,,,tp SPM.. .. .. HANCUR.Aida xleh nk wt umi bangga.Lepas  dpt result dr tgn cg kelas,, Aida kelu,xmampu nk menutur walaupun sepatah kata,,hanya menangis dibahu Umi dgn result yg xseberapa...*basah kot bahu umi mase tu*mase tu.. Aida rase Aida adelah ank yg plg xbergune..dunie ni jadi gelap.xnampak langsung mase dpn..sedih yg teramat sangat sbb xleh bg ape yg umi abah nk..bkn ank umi yg ke3 ni jugak yg mmpu membuat umi bangga.[nisa ammar adik..berusahalah  keras..banggakan umi dan abah!]tp mase tu..umi abah xmrh pun Aida..malah..bg sokongan..semakin byk kate2 semangat aida dpt..tp,,,hati ni masih berdegil..tdk dpt memaafkan diri sendiri sbb xdpt berikan yg terbaik sampailah sy pengsan pada mlm result. *keletihan menangis*..tibe2,,Umi mari kat bilik...
“Aida,,dh laa tu,,xgune jgk nangis..bkn air mate dpt ubah result..redho je lah..Umi Abah bangga dh dgn result Aida..Aida ank umi yg rajin..usha tggi..tp nk wt gne..Allah xbg lg rezeki..rezeki bkn pada SPM..”
YA ALLAH.semakin kuat aku menangis selepas mendengar ayat itu dibicarakan.... ....Umi....Aida frust sgt2..semue yg Aida target xleh.semue impian Aida hancur.cite2,mase depan.... .... ....
YE.Betul kate umi.semua ni ade hikmah.now,aku sambung belajar dkt UITM CHENDERING ,DIPLOMA IN SCIENCE.walaupun aku x sehebat rakan2 aku yg lain..tp..aku bersyukur,,first,Alhamdulillah,,still dpt kos yg menjurus bidang yg aku minat..2nd,i am not too stress in this course[xthu laa klau sbb ni bru part 1]..3rd.what?just chendering?yes.i got there.walaupun ape org nk kate.duduk bwh ketiak mak laa..so what?aku boleh blk sesuke hati aku laa.mungkin bkn masenye lg aku nk berpisah jauh dgn umi dan abah.xkisah laa dekat.org kate xbleh belajar berdikari,,mcm laa kat sini umi tlg basuhkn baju aku..masakkan utk aku..semue ni sendiri laa ~~aku bkn blk kerap pun walaupun rmh aku dkt..tiap minggu ade program kot..same je mcm korang2.cume boleh laa kalau aku nk blk..mkn,,jimat duit..hehe..aku bahagia.semua ni dah takdir Allah.aku belajar..kdg2 Allah xbg ape yg kite mahu..Allah bg ape yg kite mampu.
Esok.Final exam utk sem ni..wish me luck okayJ
Sebenarnye..post ni panjang lg.tp...xsempat..just nk wish

HAPPY BIRTHDAY TO MY MOTHER[RUZITA BINTI ABDULLAH]
I LOVE YOU SO MUCH MOM.


sorry I talk too rubbish::